NEWS

'ICU Global Challenge Forum 2025' ICU-Senior High School Collaboration Project

Update: September 1, 2025

【Debating the Posthuman: Liberal Arts Perspectives】

  • Period: August 6 (Wed.) - 9 (Sat.), 2025
  • Format: In person on the ICU campus(with a 3-night stay in the student dormitories)
  • Quota: 30 students
  • Faculty in charge: Program Coordinator Rekishu Yamazaki (Physics), Katsuhiko Mori (International Relations, Politics, Global Studies), Yasunori Morishima(Psychology), Senri Sonoyama(Literature, Japanese Studies)

  • *For more information on the program, click here
    *Click here to see comments from participants

 

As part of ICU's ICU-Senior High School Collaboration Project, high school students from across Japan gathered at the ICU campus to participate in a special program that condensed the ICU General Education Courses "Debating the Posthuman: Liberal Arts Perspectives" into an intensive three-night, four-day experience this summer. Participants attended lectures on the theme of "posthuman" delivered by four faculty members from diverse academic fields and engaged in discussions to deepen their understanding. At first, participants looked nervous, but as they spent their nights in the dormitory and interacted with their peers, they began to relax, exchange opinions, and learn new perspectives from each other. Additionally, alongside ICU students serving as facilitators, they tackled "various questions that have no definite answers." On the final day, they learned the process of communicating their thoughts in their own words through a poster session (in groups). On the day, through a group poster session, the high school students learned how to organize their thoughts, put them into words, and communicate them, as well as the process involved. Throughout the program, active exchanges of ideas took place with faculty members and ICU students, providing valuable inspiration for future learning. Over the four days, participants had the opportunity to engage in interdisciplinary academic approaches, question their own values and assumptions, and further develop their thinking through dialogue with peers, ICU students, and faculty members, thereby gaining a glimpse into the essence of ICU's liberal arts education.

 

【Comments from participants】(Excerpt)*Only in Japanese

  • リベラルアーツの学びに触れることによって、一つの分野からだけではたどり着けない視点を得るために、大学では多様な分野に触れられる機会を大切にして自分の専門の学びを深めたいと思いました。 今回、ポストヒューマンという一つのお題に対して異なる4つの学問の視点から講義を受けていくうちに、物事の本質を捉えるためには、多角的な視点が大切なのだと実感しました。
  • 講義もディスカッションもどちらも本当に面白くて幸せな時間を過ごせました。4つの授業は異なる視点に立ちつつも互いに深く関係しあっていて、ひとつの視点に拘泥せず、より自由に学際的に考える楽しさを改めて実感することができました。
  • 議論が停滞した際には、新たな切り口を出してくださったり、また専攻分野の知識を生かした議論を展開してくださったりしたことで議論が途切れることなく取り組むことができた。また講義外でもICU生だから語れる大学のリアルなお話しを聞けたり、ご自身が何を学び何をしたいのか伺うことができたりと自分が将来を考えるきっかけとなった。
  • ポスターセッションでそれまで学んだ沢山の情報量をまとめた時は、少し違う視点で見ただけで全く違う考え方をするのに、どれもがポストヒューマンに繋がっていると気づいた瞬間は非常に面白いと思いました。
  • クリティカルシンキングというのは他の人が話すことを合っているか間違っているかを判断するために批判的に見るのだと思っていた。しかし、いざ授業を受け、相手の意見聞き、自分の意見を見返してみると自分に足りない力を痛感させられて悔しかった。ポスターセッションの時間でもいろいろな人の意見を吸収しつつ自分の意見も出さないといけないところがとても難しかった。しかしこの考える力こそ社会で求められていることであり、リベラルアーツ教育やバイリンガル教育など多くの魅力があるがこの考える力を養うことができることが一番の魅力だなと思った。

Page top